Kiinteistöpalvelusopimusten on oltava kirjallisia, riittävän kattavia ja ajan tasalla.

Taloyhtiön huollon kunkin hetkinen taso ja huoltopalveluiden saatavuus voivat vaikuttaa olennaisesti kiinteistön ja rakennuksen kuntoon ja osakehuoneistojen arvoon sekä osakehuoneistojen ja yhteisten tilojen käyttämiseen ja asumisviihtyisyyteen muutenkin.

Hyvä käytäntö on, että taloyhtiön saatavilla on jatkuvasti kiinteistön ja sen käyttäjien kannalta riittävät huoltopalvelut. Sopimusten ja tehtävän- kuvausten on oltava ajan tasalla ja sopimuksissa on oltava viittaukset ajan tasalla oleviin yleisiin sopimusehtoihin. Kiinteistönhuollon sopimuksessa tai talonmiehen työsopimuksessa erityisesti huomioidaan mahdolliset riskitekijät, kuten kattolumet ja liukkaudentorjunta.

Vastuut sekä velvoitteet on määriteltävä selkeästi. Sopimuksiin on hyvä kirjata riitatapausten varalta sovinnolliset menettelyt ensisijaisina ratkaisukeinona ennen oikeudenkäyntiä.

Sopimusten pääasiallisesta sisällöstä tiedotetaan osakkaille ja asukkaille.

Taloyhtiön johdon on aina otettava huomioon tilaajavastuulain velvoitteet.

Pienessä taloyhtiössä voidaan kaikkien osakkaiden suostumuksella päättää huolto- ja lumitöiden tekemisestä talkoilla.